لق شدن کاشی یکی از اتفاقات آزاردهنده‌ و خطرناکی (بخصوص در سطوح عمودی) است که هم در ساختمان‌های قدیمی و هم در بناهای نوساز ممکن است اتفاق بیفتد. لق‌شدگی می‌تواند در اثر پوکی ملات در برخی نقاط در زیر کاشی ایجاد شود و یا این که نشان‌دهنده عدم چسبندگی کافی ملات با مصالح باشد.

لقی کاشی تبعات زیر را به همراه دارد:

عوامل مختلفی در لق شدن کاشی دخیل هستند که با شناختن آن‌ها می‌توان تا حد زیادی از این اتفاق جلوگیری کرد.

 

دلایل لق شدن کاشی

1-  خشک بودن ملات در زمان نصب

یکی از دلایل رایج لق شدن کاشی، سفت و خشک بودن ملات در زمان نصب است. در هنگام نصب کاشی، ملات باید تا حدودی خیس باشد تا چسبندگی کافی برقرار شود. اگر تأخیری در نصب کاشی اتفاق بیفتد و در این فاصله ملات خشک شود در زمان کوتاهی، کاشی جدا خواهد شد.

2-  تردد زیاد

برای اماکن پرتردد، خصوصا اگر سایز کاشی زیاد باشد، لازم است از متریالی با کیفیت بالا جهت چسباندن پوشش‌ها استفاده شود. در جاهای شلوغ استفاده از ملات، قدرت کافی برای نگهداری سرامیک‌ها را ندارد و اگر از محصولات جدید و قدرتمندی همچون چسب کاشی استفاده نشود، بارها مجبور به تعمیر خواهیم بود.

 

3-  عدم بندکشی کاشی

بندکشی اگر به طرز صحیحی انجام شود، موجب آب‌بندی درزها خواهد شد. درزها در کاشی‌کاری از اهمیت زیادی برخوردارند و اگر از متریال مناسب برای پوشاندن آن‌ها استفاده نشود، علاوه بر این که کاشی‌ها در لبه‌ها به‌خوبی متصل نمی‌شوند، آب و شوینده‌ها به راحتی به درون نفوذ کرده و به‌تدریج باعث کاهش چسبندگی می شود.

 

4-  ضربه روی کاشی تازه نصب ‌شده

پس از نصب کاشی بلافاصله نباید بهره‌برداری صورت گیرد و حداقل 24 ساعت باید به کاشی استراحت داد. در اثر تردد زودهنگام، ملات یا چسب زیر جابه‌جا می‌شود و به دلیل از بین رفتن تقارن، سبب خالی شدن زیر کار و لق شدن کاشی می‌گردد.

 

5-  عدم استفاده از چسب کاشی و نگهدارنده مناسب

نسل جدید کاشی ها درصد جذب آب بسیار کمی دارند که باعث می‌شود، به خوبی به ملات نچسبند. به همین علت اگر از نگهدارنده‌های قوی همچون چسب کاشی برای نصب این محصولات استفاده نشود، احتمال کنده شدن کاشی بالا می‌رود.

 

6-  تغییرات درجه حرارت

از آن جا که میزان انبساط و انقباض ناشی از تغییر دما، بین کاشی و ملات یکسان نیست، ممکن است در اثر تغییرات آب‌وهوایی به راحتی از هم جدا ‌شوند.

 

7-  کافی نبودن ضخامت ملات

یکی از دلایل عمده لق شدن کاشی، ضخامت کم ملات است. برای جلوگیری از این اتفاق به خصوص در قسمت‌های لوله‌کشی‌شده، به چندین لایه سیمان‌کاری نیاز داریم.

 

8-  عدم مهارت کاشی‌کار در نصب کاشی

همان طور که قبلا هم اشاره کردیم لق شدن کاشی بیشتر در اثر کاشی‌کاری غیراصولی اتفاق می‌افتد. یک نصاب ماهر ضمن داشتن تسلط کافی در زمینه‌های ترازبندی، نصب، بندکشی و … وظیفه دارد همواره بهترین و مرغوب‌ترین مصالح را به کارفرما معرفی کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *